Naspäť Zoznam problémov

Nespavosť

Nespavosť

Nespavosť

Nespavosť (insomnia) je porucha spánku a patrí medzi veľmi časté zdravotné problémy súčasnej populácie. Predstavuje závažný problém, pretože spánok je pre človeka nevyhnutný.

Čo je nespavosť?

Spánok je fyziologický proces definovaný ako „stav odpočinku“, v ktorom sa spomalí rytmus dýchania, srdcový tep, zvýši sa syntéza bunkových štruktúr a prebieha celková regenerácia organizmu. Po fyzických tréningoch nastáva prestavba tkanív pomocou rastového hormónu, prepis krátkodobej pamäte do dlhodobej, reguluje sa imunitný systém a metabolizmus tela. Potreba spánku je pre život nevyhnutná rovnako, ako voda či vzduch. 

 Dlhodobá a pretrvávajúca nespavosť má negatívny vplyv na fyzické a psychické zdravie človeka. Spôsobuje náladovosť, únavu, poruchy pamäte, znížený prah bdelosti, bolesti hlavy, nechutenstvo až žalúdočné ťažkosti, znižuje imunitu, zvyšuje sklon k závislostiam a psychickým poruchám a depresiám.

S akútnou (krátkotrvajúcou) nespavosťou sa bežne stretáva každý človek. Chronickou nespavosťou (trvajúcou dlhšie ako jeden mesiac s frekvenciou minimálne 3x týždenne) trpí až 20% obyvateľov, pričom toto číslo udávajú len tí pacienti, ktorí si tento problém pripustili a vyhľadali lekára. Nespavosť viac postihuje ženy a jej výskyt narastá s vekom.

Aké sú príznaky nespavosti?

Ľudia, ktorí trpia nespavosťou, majú zvyčajne aspoň jeden z týchto symptómov:

  • problémy so zaspávaním,
  • časté prebúdzanie počas noci,
  • budenie sa v skorých ranných hodinách,
  • potreba užívania liekov na spanie,
  • nekvalitný a/alebo nedostatočný spánok,
  • pocit únavy po prebudení,
  • denná únava alebo ospalosť,
  • podráždenosť, depresia alebo úzkosť, 
  • zlá koncentrácia. 

Existuje celý rad príčin nespavosti. Medzi najčastejšie patrí stres, nadmerná psychická záťaž a depresia, vďaka ktorým sa jedincovi pred spaním v hlave premietajú jeho problémy, povinnosti či zlyhania a on tak nemôže zaspať. Ďalšou ohrozenou skupinou sú ľudia s nepravidelným spánkovým režimom, teda predovšetkým tí, ktorí striedavo pracujú na nočné a denné smeny. Ani alkohol, kofeín a nadmerné užívanie niektorých liekov spánku neprospievajú. Odborníci tiež varujú pred znížením pohybu a pobytu na čerstvom vzduchu, ktorý taktiež prispieva k spomínaným problémom. Väčšinu z uvedeného môžete ovplyvniť. Existujú však aj náročnejšie príčiny, ktoré ovplyvníte ťažšie. Nespavosťou môžete trpieť od útleho veku. Môže ju tiež spôsobiť nedostatok určitého vitamínu alebo prvku v ľudskom organizme.

Aká je liečba a ako mi pomôže odborná konzultácia?

Liečba nespavosti prebieha hlavne zmenou spánkových návykov a životosprávy. Odporúča sa zaspávať a vstávať vždy v rovnakom čase, bez ohľadu na deň, zvýšiť fyzickú aktivitu, neprejedať sa, nahradiť sledovanie obrazoviek 3-4 hodiny pred spaním čítaním knihy a či pobytom v tlmenom a žltou farbou osvetlenou priestore aspoň hodinu pred spánkom. Krátkodobo sa dá nespavosť liečiť aj liekmi zo skupiny takzvaných Z-liečiv. Ide o benzodiazepíny, avšak ich dlhodobé užívanie sa neodporúča. Ďalšou možnosťou je užívanie melatonínu – hormónu, ktorý reguluje Náš cirkadiánny rytmus (cykly deň – noc). Ak tieto zmeny nevedú k úprave nespavosti, odporúča sa konzultácia s odborníkom.

Odborník na základe rozhovoru s Vami o Vašom spánku a pocitoch určí pravdepodobnú príčinu nespavosti. Skúste si poznačiť všetky úkony, ktoré robíte predtým, než idete spať, poznačiť si, ako vyzerá Váš deň a ako sa cítite po prebudení. Tieto záznamy potom pomôžu konzultantovi spoznať Vaše návyky a denný režim. Najprv sa určí pravdepodobná príčina nespavosti. Následný postup môže byť zložitejší, nakoľko niektorí ľudia nechcú priznať svoje návyky, iní sa chcú zbaviť ťažkostí hneď. Rýchle riešenia, ktorými sú napríklad spomínané tabletky na spanie, síce vedú k rýchlemu zlepšeniu, porucha sa však môže stať chronickou alebo sa dokonca zhorší.

  • + hod

Špecializuje sa na

  • + hod

Špecializuje sa na

  • + hod

Špecializuje sa na