Naspäť Zoznam problémov

Osamelosť

Osamelosť

Osamelosť

Osamelosť je stav, keď človek zažíva silný pocit prázdnoty a zároveň aj určitý typ izolácie. Ani ten najväčší introvert sa bez kontaktu s druhým človekom nezaobíde.

Čo je osamelosť?

V posledných rokoch vedci prišli na to, že existuje silný vzťah medzi osamelosťou a mnohými závažnými ochoreniami. Každý človek chce byť niekedy sám, no chronická osamelosť môže mať podľa prieskumov negatívne následky na zdravie človeka. Následky osamelosti zvyknú byť podceňované. Keďže ide o pomerne nový jav v spoločnosti, málokto si uvedomuje svoj problém, jeho príčinu a účinky na psychiku i telo. World Economic Forum poukazuje na skutočnosť, že chronická sociálna izolácia má na zdravie rovnako negatívny vplyv ako fajčenie 15 cigariet denne.

Aké sú príznaky a príčiny osamelosti?

Je dôležité rozlíšiť, čo je pocit osamelosti, a čo je osamelosť. Môže sa zdať, že ide to isté, ale nie je to tak. Aj človek, ktorý má veľkú rodinu a množstvo priateľov sa môže cítiť opustený. Napríklad má pocit, že mu nikto nerozumie, že sa o neho nikto nezaujíma. A sám si vyvoláva pocity opustenosti.

Na druhej strane, sú ľudia, ktorí nemajú nikoho, nemajú rodinu ani priateľov, no napriek tomu sa im pocity osamelosti vyhýbajú. Sú so svojim životom spokojní a necítia sa opustení.

Jedna z hlavných príčin pocitu osamelosti môže prameniť v našom detstve, pričom významnú úlohu zohrávajú tiež skúsenosti s našimi prvými vzťahmi. Získali ste v detstve alebo mladosti pocit, že Vás nikto nemá rád? Je vedecky dokázané, že ľudia, ktorí niekedy takýto pocit získali, môžu mať problémy so sebavedomím a izolujú sa od spoločnosti. Nadviazanie kontaktu s inými ľuďmi im robí problémy, čo môže v extrémnych prípadoch viesť až k sociálnej fóbii.

Ako osamelosť prekonať?

Medzi možné spôsoby boja s osamelosťou patrí zlepšenie sociálnych zručností, zvýšenie počtu ľudí, s ktorými sa rozprávate alebo aj naučiť sa dávať komplimenty ostatným. Avšak tým najefektívnejším spôsobom je zmeniť to, ako vnímate svet okolo seba.

Pokiaľ sa Vám opakovane či vôbec nedarí nájsť niekoho, s kým by ste mali zdravý dlhodobý vzťah, je najskôr potrebné identifikovať svoje vzorce správania a naučiť sa s nimi pracovať. Ľudia, ktorí často trpia pocitmi osamelosti, by si mali uvedomiť, že tieto často zrkadlia vzťah k sebe samému.

Vedomá alebo naplnená samota, napríklad vo forme meditácie alebo odpočinkovej prechádzky, má dokonca pozitívne účinky na osobný rozvoj. Základom je naučiť sa láskyplne prijímať a zbaviť sa nereálnych očakávaní od potenciálnych partnerov a nášho okolia. Nemali by ste čakať, že nás pocitu osamelosti zbaví niekto iný. Venujte sa činnostiam, ktoré máte radi a pracujte na svojom osobnom raste. Popremýšľajte, kde by ste mohli stretnúť ľudí s podobnými záujmami. Pokiaľ napríklad radi kreslíte, prihláste sa na výtvarný kurz alebo choďte na vernisáž. Môžete tak stretnúť podobne zameraných ľudí. 

Ako mi pomôže odborná konzultácia?

Samotu je možné prekonať rovnako, ako je možné zlepšiť Vaše mentálne zdravie. V prvom kroku je dôležité si priznať, že tento problém vo Vás existuje a zároveň je dôležité vyhľadať odborníka. Odborníka, ktorému môžete dôverovať a dokážete s ním zdieľať Vaše vnútorné pocity, ktoré prežívate. Konzultant Vám ukáže cestu, na ktorej máte lepšiu šancu zvládnuť náročnú situáciu. 

  • + hod

Špecializuje sa na

  • + hod

Špecializuje sa na

  • + hod

Špecializuje sa na